مقاله عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه بزرگمهر قائنات در نشریه LWT با اعتبار JCR-Q1 به چاپ رسید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مقاله دکتر حمید مرتضی پور عضو محترم هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه بزرگمهر قائنات با عنوان انگلیسی "Innovative approach in pistachio processing: Effect of explosion puffing drying on the quality characteristics of dried pistachios"  به فارسی "رویکرد نوآورانه در فرآوری پسته: تأثیر خشک کردن پفکی انفجاری بر ویژگی‌های کیفی پسته خشک" در نشریه "Lwt - Food Science and Technology" با اعتبار "JCR-Q1" و ضریب تاثیر "6" به چاپ رسید.

پسته، به عنوان یکی از محصولات استراتژیک باغی ایران، به دلیل ارزش غذایی و ویژگیهای حسی منحصر به فردش، از اهمیت فراوانی در سطح جهان برخوردار است. یکی از مراحل در تولید پسته که به شدت کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می دهد، خشک کردن است. در تحقیق حاضر، یک خشک کن مبتنی بر روش انفجار ناگهانی، برای خشک کردن پسته پیشنهاد شد.

در این خشک کن ، محصول، در محفظه ای درزبندی شده که در حمام آب گرم قرار دارد، برای مدت زمان مشخصی تحت فشار بالا قرار گرفته و پس از آن به صورت ناگهانی ، فشار از روی محصول برداشته شده و شرایط خلأ در محفظه ایجاد می شود. دراین تحقیق، ضمن بررسی اثر میزان و مدت زمان اعمال فشار اولیه بر زمان خشک شدن و خواص کیفی پسته، محصول خشک شده در خشک کن پیشنهادی با نمونه شاهد(پسته خشک شده در آون) مقایسه گردید.نتایج تحقیق نشان داد که با کاهش فشار، کیفیت پسته شامل بافت و عدد پراکسید، کاهش می یابد. زمان خشک شدن پسته در خشک کن پیشنهادی به طور معنی داری از نمونه شاهد کمتر بود و روش خشک کردن تبخیر ناگهانی به طور موثری به خندان شدن پسته ها کمک کرد.

مديريت پژوهشي و روابط عمومی دانشگاه بزرگمهر قائنات اين موفقيت را به پژوهشگران اين مقاله و خانواده دانشگاه بزرگمهر قائنات تبريك عرض نموده، از خداوند متعال موفقيت روز افزون اين عزيزان را مسئلت مي نمايد.