مقاله عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه بزرگمهر قائنات در نشریه Journal of Food Measurement and Characterization به چاپ رسید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مقاله دکتر حمید مرتضی پور دانشیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه بزرگمهر قائنات با عنوان "Monitoring pesticide residue reduction in tomatoes based on processing thermal imagery"  به فارسی "پایش کاهش باقیمانده آفت کش‌ها در گوجه فرنگی بر اساس پردازش تصاویر حرارتی" در نشریه " Journal of Food Measurement and Characterization" با اعتبار "JCR-Q2" و با ضریب تاثیر 2.9 به چاپ رسید.

امروزه، استفاده از سموم کشاورزی، برای افزایش تولید محصول، امری متداول است. از طرفی، باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی و مواد غذایی، تهدیدی جدی برای سلامت بشر می‌باشد. از این رو، پایش باقیمانده سموم درمحصولات زراعی و باغی،دارای اهمیت فراوانی در سلامت غذا است.
در این مقاله ضمن ارائه روشی مبتنی بر میدان الکتریکی ولتاژ-بالا برای از بین بردن باقیمانده آفت کشها در گوجه فرنگی، یک روش ساده، براساس تصویر برداری حرارتی و پردازش تصویر، برای پایش و تشخیص سطح آلوده به سم، پیشنهاد گردید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که قرارگیری گوجه فرنگی آلوده به سم در معرض میدان الکتریکی ولتاژ-بالا با شدت 4 کیلوولت به مدت 10 دقیقه، به طور معناداری سطح آلودگی آن را کاهش می‌دهد. درنهایت، یافته‌های تحقیق مشخص کرد که روش تصویربرداری حرارتی می‌تواند با دقت بالایی وجود و میزان سم در گوجه فرنگی را تشخیص دهد.  

مديريت پژوهشي و روابط عمومی دانشگاه بزرگمهر قائنات اين موفقيت را به پژوهشگران اين مقاله و خانواده دانشگاه بزرگمهر قائنات تبريك عرض نموده، از خداوند متعال موفقيت روز افزون اين عزيزان را مسئلت مي نمايد.