مقاله عضو هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه بزرگمهر قائنات در نشریه Management of Environmental Quality به چاپ رسید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مقاله  دکتر ملیحه آشنا عضو محترم هیأت علمی گروه  حسابداری دانشگاه بزرگمهر قائنات، با عنوان انگلیسی " Can financial development affect environmental quality in the presence of economic uncertainty and informal activities? Exploring the linkages in the middleincome countries"  و فارسی " نقش توسعه مالی بر بهبود کیفیت زیست محیطی، در شرایط وجود نااطمینانی اقتصادی و اقتصاد غیررسمی: مطالعه موردی کشورهای درآمد متوسط " در نشریه " Management of Environmental Quality" با اعتبار "JCR-Q1" به چاپ رسید.

اهمیت این تحقیق در ارائه درک چگونگی اثرگذاری شرایط اقتصادی، از جمله توسعه مالی، فعالیت‌های اقتصادی غیررسمی و عدم اطمینان اقتصادی، بر انتشار کربن است و تلاش می‌کند تحلیل­های مفیدی را برای سیاست‌گذاران برای ارتقای توسعه پایدار ارائه دهد. در این مطالعه روش Panel-ARDL برای گروهی متشکل از 30 کشور در حال توسعه از سال 1990 تا 2018 استفاده شده است. این مطالعه داده‌های به‌دست‌آمده از بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و پایگاه‌های اطلاعات عدم قطعیت جهانی را تجزیه و تحلیل می‌کند. بر اساس نتایج تجربی مدلسازی، افزایش تولید ناخالص داخلی و شدت انرژی به ترتیب با افزایش ۸۳ و ۱۴ درصدی انتشار کربن همراه است. در مقابل، افزایش توسعه مالی و عدم اطمینان اقتصادی با کاهش قابل توجه انتشار کربن (به ترتیب حدود 47 و 23 درصد) مرتبط است. در نهایت، افزایش در اقتصاد غیررسمی می تواند به کاهش ناچیز و ولی معنادار انتشار کربن منجر شود. این نتایج نشان می دهد که توسعه مالی نقش موثری در کاهش انتشار CO2 ایفا می کند. علاوه بر این، در حالی که عدم اطمینان اقتصادی و اقتصاد غیررسمی از جمله شرایط اقتصادی نامطلوب هستند، در کاهش CO2 نقش دارند. بنابراین، تقویت توسعه مالی و پرداختن به پیامدهای عدم اطمینان اقتصادی برای کاهش انتشار کربن بسیار مهم است، بر این اساس، سیاست‌های کنترل عدم قطعیت و کاهش اقتصاد غیررسمی باید با سیاست‌های زیست‌محیطی همراه باشد تا از افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری شود. نوآوری این مقاله در تمرکز آن بر تغییرات اساسی در محیط اقتصادی مانند توسعه مالی، عدم اطمینان اقتصادی و فعالیت های غیررسمی به عنوان عوامل تعیین کننده انتشار کربن است. این دیدگاه بر مسیرهای جدید در درک رابطه پیچیده بین انتشار کربن و عوامل اقتصادی تاکید می­کند.

روابط عمومی و مديريت پژوهشي دانشگاه بزرگمهر قائنات اين موفقيت را به پژوهشگران اين مقاله و خانواده دانشگاه بزرگمهر قائنات تبريك عرض نموده، از خداوند متعال موفقيت روز افزون ايشان را مسئلت مي نمايد.